Seriál – Jak vznikal nový Vlastivědný atlas (1)

Každá nová učebnice nebo pomůcka začíná jedním společným bodem – potřebou. V našem případě to byla potřeba vytvořit novou generaci atlasu pro děti na prvním stupni základních škol. Publikaci, která bude srozumitelná, přehledná, aktuální, a především plně odpovídající tomu, jak se dnes učí obor Člověk a jeho svět.

Věděli jsme, že nestačí jen oprášit starší vydání. Svět kolem nás se neustále proměňuje, stejně jako se mění témata, přístup k výuce i způsob, jakým děti informace vnímají. Takže jsme si dali za cíl vytvořit atlas, který pomůže učitelům i žákům lépe porozumět světu kolem nás.

Od nápadu k návrhu

Na začátku jsme si v redakci položili několik důležitých otázek, které nám pomohly ujasnit si, jak by měl nový atlas vypadat:

  • Jaká témata by měl atlas pokrývat?

  • Které prvky z předchozích vydání zachovat, které aktualizovat či zcela nahradit?

  • Jak upravit vzhled, aby byl pro děti co nejpřístupnější a nejzajímavější?

nahled_blog

Vznikl tak základní koncept, který jsme začali dále rozvíjet ve spolupráci s učiteli, didaktiky, kartografy a dalšími odborníky z praxe. Následovalo sestavení obsahové makety, redakčního harmonogramu a plánu přípravy odborných podkladů.

Jedna z nejviditelnějších změn, která při přípravě obsahu atlasu vykrystalizovala, byla snaha dát větší prostor podrobným mapám. Proto, kromě mnohem názornější části věnující se měřítkům, najdete v atlase podrobné mapy všech krajů. Skutečně vlastivědné mapy celého Česka najdete tak na rovných 8 stranách, a navíc mnoho dalších témat současnosti dostává v atlase mnohem větší prostor.

Konec první části.